Mag jij bepalen wat er in het kerstpakket zit dit jaar, dan heb je te maken met een aantal strenge regels. Allereerst moet je binnen een vaak veel te klein budget blijven, vervolgens wil je een pakket uitkiezen dat iedereen tevreden stelt en wil je ook een boodschap uitdragen. Kerstpakketten zijn bedoeld om waardering te laten zien voor het werk dat het voorgaande jaar is verricht en het liefste geef je dan ook aan wat je waardeert. Een ideaal kerstpakket lijkt onmogelijk te vinden, maar met dit stappenplan lukt dat wel.

1.  Houd een kerstpakket enquête

Als je je medewerkers niet vraagt wat ze willen hebben, dan moet je dat raden en als je gaat raden, dan is de kans dat je het verkeerd doet erg groot. Het is daarom helemaal geen slecht idee om een kleine enquête op te stellen waarin je poolshoogte neemt van wat je personeel verwacht. Je vraagt naar wat er goed/minder goed was aan de voorgaande pakketten, naar wat voor je personeel een ideaal kerstpakket is en naar wat ze graag willen hebben. Op die manier geef je je medewerkers inspraak en ontvang je zelf waardevolle informatie en inspiratie voor je zoektocht.

2.  Welke boodschap wil je meegeven?

Vervolgens denk je na over de boodschap die je met je kerstpakket wilt uitdragen. Dat kan op verschillende manieren:

  • Het is altijd goed om te laten zien dat het pakket van het bedrijf of van jou afkomstig is. Want ook al weet iedereen dat wel, dat maakt het persoonlijker en doordachter. Een kleur van je huisstijl is dan een goed idee of een product dat refereert naar wat jullie doen (een wollen trui voor een leverancier van natuurlijke isolatiematerialen, bijvoorbeeld).
  • Je kunt ook refereren naar een prestatie die jullie gezamenlijk geleverd hebben. Misschien hebben jullie je dienstverlening uitgebreid naar België, hebben jullie veel aandacht besteed aan duurzaamheid of hebben jullie een grote klant binnengehaald.

3.  Kies een thema voor je kerstpakketten

Met de informatie die je verzameld hebt bij de voorgaande stappen kun je nadenken over een thema voor je kerstpakket. Deze informatie is gezamenlijk en dus voor iedereen in je bedrijf beschikbaar. Het is altijd goed om voor een kleur of product te kiezen dat naar het bedrijf refereert, maar het kan beter. Als we de bovenstaande voorbeelden nemen, dan kun je een kerstpakket nemen met een Belgisch thema of een ecologisch thema.

4.  De kerstpakketten bestellen online

Het enige wat je dan nog moet doen is de kerstpakketten samenstellen en bestellen en dat doe je heel gemakkelijk online. Daar is het assortiment enorm en gebruik je de filters om de pakketten naar voren te brengen die voor jou relevant zijn. Je filtert dan ook op budget. Op die manier vind je dit jaar het ideale kerstpakket met een thema dat iedereen gemeen heeft, met een boodschap waar iedereen trots van wordt en voor een prijs die voor jou realistisch is.